معرفی چلنیوم و بررسی انواع آن

معرفی چلنیوم و بررسی انواع آن

حروف تابلو چلنیوم از فلزات و تلفیق متریال پلاستیکی ساخته شده است. معمولا در صنعت تابلوسازی در ساختمان های عمومی و تجاری و و تابلو هایی که قرار است مورد جلب توجه قرار بگیرد استفاده می شود و در داخل ساختاری دارد که روشنایی آن تعبیه شود که این سبک های روشنایی باز خود دارای مدل های گوناگونی است که در مقاله روشنایی تابلو چلنیوم اطلاعات کاملی در این زمینه گنجانده شده است. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی چلنیوم و بررسی انواع آن بپردازیم.

تابلوسازی در سبک تابلو چنلیوم بصورت سه بعدی انجام می شود. قبل از اینکه بخواهیم به انواع تابلو چلنیوم بپردازیم به نکته مهمی می خواهیم اشاره کنیم. در صنعت تابلو سازی مهم ترین اتفاقی که جدا از مسایل فنی و تکنیکی می افتد فرآیند هنر شناسی است.

هنر شناسی به معنای خلاقیت و نوع نگاه طراح و مجری است که خروجی کار جنبه شکیلی به خود پیدا کند. شرکت تابلو سازی پاسارگاد کیفیت اجرا را جزو مهم ترین شاخصه های خود در تابلوسازی قرار داده ولی در کنار اجرای باکیفیت چیزی که این شرکت را متمایز میکند نگاه هنرمندانه به پروژه است، که نمود آن را در نمونه کار ها و پروژه های وب سایت تابلو سازی پاسارگاد می توان مشاهده کرد.

معرفی انواع چلنیوم

چلنیوم با ساختار فلزی ( استاندارد )

یک حرف که قرار است با سبک چلنیوم ساخته شود به صورت استاندارد یک عنصر سه بعدی است. متریال آن از ورق فلز، اغلب آلومینیوم ساخته شده است زیرا مقاومت بالایی دارد و درمقابل زنگ زدگی شرایط ایستایی دارد. بصورت معمول یک ورق مسطح آلومینیومی روی یک میز گسترده شده و توسط روتر، لیزر و واترجت تحت کنترل کامپیوتر بر اساس یک فایل هنر مبتنی بر بردار است.

تاکید بردار و پیکسل برای این است که در فایل های برداری اندازه ها تا هر مقدار ریسایز شوند کیفیت طرح را تحت تاثیر قرار نمی دهند. این فرایند باعث ایجاد سطح پشت چلنیوم ما شده و مبنای شکل مورد نظر حروف تابلوسازی درخواستی ما در طرح مورد نظر است. که مراحل بعد آن ساخت برگشتی یا خطوط تا هستند که توسط جوش و فلنج اتفاقات فنی و تکنیکی آن می افتد واین مونتاژ میتواند رنگ شود و نورپردازی آن با حالت های مختلفی ایجاد شود مانند لوله های گاز نئون یا ماژول های ال ای دی LED.

یک سطح پلاستیکی شفاف معمولا از فیبرهای اکریلیک ورق ضخیم ( همان پلکسی) یا پلی کربنات (۳/۱۶ میلیمتر) برداشته شده و به شکل مورد نظر بسط داده می شود. مرز قاعده پوشش به لبه های آن اعمال می شود که حروف و اشکال تابلو چلنیوم مورد نظر را به شکل ظاهری به پایان می رساند و سطح اتصال را ایجاد می کند تا آن را به حروف چلنیوم متصل کند. هنگام روشن شدن در شب، حروف چشمان عابر پیاده را به خود می کشد و جلب توجه میکند.

شمای ظاهری تابلو چلنیوم از نظر تنظیمات و ساختار نیز می تواند با وینیل سوراخ سیاه استفاده شود، به طوری که تابلو چلنیوم در روز سیاه و سفید ظاهر می شوند و زمانی که در شب روشن می شود (برای بهترین اثر) رنگ ظاهر آن معمولا با نزدیکترین رنگ LED مربوطه تطبیق نماید.

چلنیوم به صورت ساختار نئون

اینها حروف تابلو چلنیوم استاندارد هستند، اما با نئون با یک چهره آکریلیک واضح پوشش داده می شود بدلیل پیش بینی برخی اتفاقات مانند لانه گذاشتن پرنده ها و حفاظت از عوامل بیرونی مانند آب و هوا و … است این امر اجازه می دهد تا نور نئون دیده شود ، و همچنین در داخل چلنیوم حروف و اشکال بعد زیبایی پیدا کنند.

چلنیوم به صورت ساختار پلاستیک

حروف و اشکال تابلو چلنیوم متشکل از یک حامی پلاستیکی قالب با لبه بالایی است. پوشش پلاستیکی قابلیت ضد ضربه است یعنی مقاومت خوبی دارد. پوشش ظاهر می تواند مسطح یا منشوری باشد و از پلاستیک رنگی تفکیک کننده نور پراکنده ساخته شده باشد. نور از نمای جلو و دو طرف حروف تابلو چلنیوم منتشر می شود. برش وینیل همچنین می تواند به ظاهر پروژه برای ایجاد اثرات روشنایی رنگی مختلف یا تولید اثر هاله اعمال شود. چهره پلاستیکی نیز می تواند با یک کروم شفاف ساخته شود به طوری که حروف تابلوسازی در روز کروم به نظر می رسد اما در شب نیز روشن می شوند.

چلنیوم با ساختارحروف بازگشتی یا روشنایی مجدد

در این نوع تابلوسازی حروف و اشکال چلنیوم، ظاهر حروف از آلومینیوم ساخته شده و روشنایی به پشت هدایت می شود. این نور به زمینه و دیوارمنعکس میشود که حروف به آن نصب شده و ایجاد یک فضای منفی در شب میکند.

فضای منفی در هنر، فضای اطراف و بین موضوع های یک تصویر است. فضای منفی ممکن است بیشتر آشکار شود، یک شکل جالب یا هنری مرتبط را تشکیل می دهد و گاهی اوقات چنین فضایی به عنوان اثر واقعی هنری به عنوان موضوع واقعی یک تصویر استفاده می شود.

حروف های این سبک تابلوسازی نیز حروف الفبا هستند . این معمولا گران ترین شکل برای تولید است. چراغهای LED به عقب داخل چلنیوم نصب شده اند و پشت اغلب با یک پلاستیکی روشن یا شفاف به نور منتشر شده و از عناصر روشنایی و سیم کشی محافظت می شود. در داخل کانتینر اغلب نقاشی شده و رنگ سفید به منظور بازتاب نور است. اثر نورپردازی اجازه می دهد تا انواع مختلف جلوه های خلاقانه بسته به رنگ، شفاف و بافت سطح ساختمان. سطوح رنگی رنگی با پوشش مات بهترین اثر تابلو چلنیوم را تولید کنند.

نصب تابلو چلنیوم

حروف تابلو چلنیوم ممکن است نصب شده باشند (به طور مستقیم به نمای ساختمان متصل می شوند)، و یا ممکن است روی یک صفحه از پیش ساخته شده یا سیم مسیر نصب شوند . raceway یک ساختار مستطیلی نصب است که به عنوان یک ظرف برای اجزای الکتریکی تابلو (مانند منبع تغذیه) نصب می شود.

wireway همچنین به عنوان یک ساختار نصب می شود. اما معمولا شامل سیم کشی است. این نازک تر و گسترده تر از یک حالت قبل است و همچنین می تواند به عنوان یک پنل پشتی برای مجموعه حروف چلنیوم استفاده شود.

حروف با حروف کوچک نیز ممکن است نصب شوند، بنابراین آنها در بالای سطح ساختمان با یک ردیف پایین و بالا با بازوی فلزی پشتیبانی می شوند.

تاریخچه چلنیوم

شرکت mci اسپانیا در سال ۲۰۰۰ میلادی برای نخستین بار توانست با فرآوری آلیاژ آلومینیوم، فلزی را بدست آورد که مانند استیل براق بوده و به صورت ورق های آینه ای باشد. این نوع از محصول موجب ایجاد زیبایی بصری بسیاری در تابلوها می شود و از لحاظ کیفی در سطح بالایی قرار دارد، به گونه ای که در برابر عوامل جوی متفاوتی مانند تابش شدید آفتاب و بارندگی بسیار مقاوم است.

مزایای چلنیوم

  •  لبه تابلو چلنیوم ، حاوی روکشی محافظت کننده از جنس نایلون است که تا زمان اجرا و نصب حروف تابلو، بر روی بخش براق آن قرار می گیرد تا از ایجاد خش بر روی چلنیوم جلوگیری کند، این روکش می بایست پس از نصب بلافاصله توسط نصاب جدا شود زیرا قرار گرفتن آن در معرض تابش خورشید، مانع از جدا شدن آن می شود.
  •  مزیت دیگر این نوع از تابلو، وجود نواری از جنس اسفنج در داخل آن است که گردگیر بوده و از ورود گردوغبار و حتی آب به درون حروف جلوگیری کرده و مانع از تیرگی لبه های پلکسی می شود.

انواع رنگ و سایز چلنیوم

چلنیوم دارای سایزهای ۷ و ۹ و ۱۱ سانتیمتر می باشد و در رنگ های نقره ای، طلایی، قرمز، آبی، سبز، مشکی و سفید در بازار قابل سفارش می باشد.

کشورهای تولیدکننده چلنیوم

با کیفیت ترین شرکت تولید کننده چلنیوم، شرکت mci اسپانیا می باشد که دارای محصولاتی با برند آلوراپید (alurapid) است، بر روی این محصول نام (alurapid) و جمله ی (made in spain) حک شده است و در بازار دارای قیمت بیشتری نسبت محصولات دیگر چلنیوم است.

کشور تایوان پس از اسپانیا محصول مشابهی را با برند آلوباند (alubond) و با کیفیت مرغوبی به بازار عرضه کرد. پس از تایوان، کشور چین با چنین محصولی از رقیبان خود و حتی کشور اسپانیا سبقت گرفت و محصولاتی را با نام های تجاری آلوشاین (alushine)، سهند (sahand) و آلوتیپ (alutape)تولید کرد اما میان چلنیوم اصلی و چینی تفاوت های بسیاری مشاهده می شود.

چلنیوم اصلی به علت ضخامت بالای لبه ی خود به خصوص در حروف بزرگ دارای استحکام بالایی بوده و به گونه ای است که تابلوسازان متبحر با وجود نصب دشوار آن از این نوع چلنیوم استفاده می کنند اما چلنیوم تقلبی و به خصوص نوع چینی آن دارای لبه های نازکی است و این نازک بودن تا اندازه ای است که با فشار کمی تغییر حالت داده و یا سوراخ می شود، کار کردن با این نوع لبه ها آسان بوده و تنها می توان برای حروف کوچک از آن بهره برد.

نکته ی دیگر این است که تابلو چلنیوم اصلی در مقابل عوامل مختلف جوی مانند تابش شدید آفتاب یا بارش باران و برف دچار تغییر رنگ نخواهد شد و براق بودن خود را حفظ خواهد کرد اما در مورد چلنیوم تقلبی این مورد صدق نمی کند.

معرفی چلنیوم لترمکس

چلنیوم لترمکس (lettermax) که توسط کشور تایوان تولید می شود به گونه ای است که لبه ی آن دارای ۱ سانتی متر فضا می باشد که هم از سطح حروف و هم از این بخش نور دیده خواهد شد و موجب ایجاد زیبایی مضاعفی در تابلو می شود. پیشنهاد می گردد که این نوع از تابلوها بیشتر در فضاهایی با ارتفاع کم استفاده شوند زیرا نور موجب ایجاد زیبایی بصری بیشتری برای بینندگان می شود.

نور مناسب تابلو چلنیوم

نکته مهم در تابلوسازی نور مناسب آن است. برای روشنائی تابلو چلنیوم می توان از نورهای LED و SMD استفاده کرد. به این دلیل که تمامی نورهای LED موجود در بازار چینی هستند و دارای هیچ ضمانتی نمی باشند، استفاده از آن توصیه نمی شود. این نوع از نور دارای مصرف برق زیاد، به وجود آمدن سایه روشن در حروف برجسته، خاموشی بخشی از تابلو و افت نور می شود، علاوه بر این، برای نور LED به سیم کشی متعددی نیاز است. بنابراین استفاده از نور SMD توصیه می شود. این نور به میزان ۵ برابر از LED درخشان تر است، به دلیل زاویه تابش وسیعی که دارد سایه روشن ایجاد نمی کند، دارای مصرف برق پایین و عدم افت نور می باشد. لازم به ذکر است که تنها SMD های کره ای موجود در بازار دارای این مزایا می باشند.

کارگاه تابلو سازی پاسارگاد، دارای سابقه ی گسترده ای در تابلوسازی بوده و از اولین سازندگان تابلو چلنیوم می باشد. اکثر مشتریان این کارگاه از کیفیت و قیمت تابلو چلنیوم تولیدی توسط آن رضایت کاملی دارند و امید داریم تا بتوانیم این صنعت را کاملا بومی نماییم. برای اجرای درست و اصولی تابلو چلنیوم رعایت چند نکته ضروری است که در ادامه ذکر خواهد شد:

  1.  کاربرد پلکسی دارای ضخامت ۳ میل، شرکت سامپکس تایوان از تولید کننده های با کیفیت این نوع از پلکسی می باشد.
  2.  به کار بردن لبه چلنیوم با ضخامت ۵ دهم که مناسب با هر نوع از شرایط جوی باشد، بهترین محصول در این زمینه آلوراپید اسپانیا و در درجه بعدی لبه های چلنیوم تایوانی است، نوع چینی آن به دلیل عمر کوتاهی که دارد توصیه نمی شود.
  3.  استفاده از PVC 10 که ضد آب بوده و دارای پوشش نانو است، در این زمینه شرکت استار بهترین انتخاب می باشد.
  4.  مهم ترین بخش چلنیوم که موجب زیبایی بیشتر آن می شود استفاده از نور مناسب است، نور تابلو چلنیوم دارای مدل رزینی با قیمت کم، اینجکشن با قیمت متوسط، نوع اینجکشن دارای لنز، LED و SMD می باشد. با کیفیت ترین نور آن SMD است که شرکت های برتر در این زمینه شرکت های پرمیوم و کروز کره می باشند.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

کليه حقوق اين سايت متعلق به کارگاه تابلو سازی پاسارگاد می‌باشد