عوامل موثر در طول عمر تابلو

عوامل موثر در طول عمر تابلو

عوامل موثر در طول عمر تابلو

با توجه به بالا رفتن هزینه ها سوالی که برای بسیاری از صاحبان کسب و کار مطرح میشود این است که: تابلوی من چقدر عمر میکند؟

برای پاسخ به این سوال باید عوامل موثر در طول عمر تابلو را بررسی کرد و اینکه در طول زمان تابلو به چه ایراد و مشکلاتی برخواهد خورد.

خرابی های یک تابلو به ترتیب احتمال وقوع شامل این موارد است:

خاموشی و آسیب لامپ های اس ام دی

محتمل ترین مشکلی که ممکن است برای یک تابلو حروف برجسته اتفاق بیافتد خرابی و سوختن لامپهای اس ام دی است. این مشکل ممکن است در ابتدا برای یک یا تعداد کمی لامپ اتفاق بیافتد. به طوری که خرابی اصلا محسوس نباشد. به مرور زمان و با سوختن لامپ های بیشتر، لامپ های سوخته به صورت لکه های سیاه نمایان میشوند و در نهایت کل حرف در شب ناخوانا میشود.

دلیلی اصلی این مشکل استفاده از لامپ های بی کیفیت و متفرقه است. با توجه به ساختار و طول عمر استاندارد لامپ های اس ام دی استفاده مداوم از آنها نباید باعث کاهش طول عمر آنها گردد. بنابرین استفاده از لامپ های استاندارد و برندهای مرغوب اولین و موثرترین عامل در افزایش طول عمر یک تابلو است.

عوامل موثر در طول عمر تابلو

عوامل موثر در طول عمر تابلو

خرابی ترانس و منبع تغذیه تابلو

یکی از موارد خرابی که برای تابلو ها اتفاق میافتد خاموش شدن کامل و به یکباره تابلو است. با توجه به نوسانات برق منطقه، کیفیت و مرغوبیت ترانس و میزان استفاده از تابلو طول عمر ترانس برق تابلو تغییر میکند. برای افزایش طول عمر ترانس استفاده از برندهای مرغوب ، انتخاب محل ترانس دور از رطوبت، آفتاب، گرما و سرما در طول عمر تابلو موثر است.

نفوذ آب و آلودگی به داخل حروف

هیچ تابلویی صد در صد ضد آب نیست، اگرچه راه هایی وجود دارد که می توان آن را در برابر آب و رطوبت مقاوم کرد. فوذ آب یا گرد و خاک به داخل حروف و ایجاد رسوب به صورت لکه یا گل و لای باعث افت جذابیت و زیبایی بصری تابلو میشود. استفاده از متریال پلکسی و چلنیوم متفرقه، بی تجربگی نصاب و مجری نصب، عایق نکردن حروف توسط سازنده از دلایل اصلی وقوع این ایراد است. تبحر نصاب در فیکس و پیچ کردن حروف مهمترین عامل در پیشگیری از نفوذ آب و آلودگی به داخل حروف و در نتیجه افزایش طول عمر تابلو است. توجه داشته باشید که تعمیر و اصلاح تابلو کار ساده ای نیست و معمولا تابلوسازها مسوولیت تعمیر تابلویی که توسط تابلوساز دیگری ساخته شده را برعهده نمیگیرند. بنابراین انتخاب تابلوساز معتبر، با سابقه در جلوگیری از وقوع این عامل و دریافت گارانتی و ضمانت کیفیت در هنگام عقد قرارداد اهمیت دارد.

تغییر رنگ حروف برجسته یا زیرسازی

نور آفتاب، گرما و سرمای شدید، رطوبت و آلودگی هوا به ترتیب از عوامل موثر در تغییر رنگ حروف برجسته یا زیرسازی تابلو هستند. میزان تاثیر گذاری این عوامل بستگی به کیفیت متریال استفاده شده در تابلوسازی دارد. هر چقدر مواد استفاده شده مرغوب تر و از برندهای معتبر انتخاب شوند، تاثیر پذیری تابلو از این عوامل کمتر بوده و در نتیجه طول عمر آن افزایش میابد. در برخی شرایط اسیدی آلودگی هوا، ترکیب رطوبت باران با گازهای اسیدی موجود در هوا باعث خورده شدن سنگ و فلز و پلاستیک های نامرغوب میشود.

پیشنهاد مطلب: ۶ نکته طلایی برای داشتن تابلو موفق و موثر

کنده شدن حروف

کنده شدن حروف عاملی نادر ولی محتمل از مشکلاتی است که ممکن است برای یک تابلو اتفاق بافتد. استفاده از متریال نامرغوب و بی تجربگی نصاب و مجری در نصب تابلو و همچنین ایراد در طراحی تابلو از عوامل موثر در کاهش طول عمر تابلو است. درصورت کنده شدن یک حرف در تابلو امکان ساخت آن حرف توسط فرد دیگر، بسیار سخت میشود. از طرفی هم باید به طرح اولیه تابلو دسترسی داشت و از طرفی هم متریال استفاده شده باید دقیقا از نظر برند، کالیته رنگی و ضخامت مشابه متریال اولیه باشد. در اکثر موارد با وقوع این ایراد نیاز به جایگزینی کل تابلو است.

کليه حقوق اين سايت متعلق به کارگاه تابلو سازی پاسارگاد می‌باشد